ArCon CADsys DataCAD SketchUp

  

...Váš partner pro dodávky
CAD systémů pro 3D návrhy,
modely, projekty a vizualizace

Artlantis CADsys DataCAD SketchUp 3D

3D SketchUp ArCon V-Ray DataCAD

CADsys ArCon Renderin Artlantis 3D

novinky | ke stažení | tipy & triky | školení & podpora | poptávka | kontakt

CAD systémy:



SketchUp
plugin Render[in]
plugin V-Ray
další pluginy
Artlantis
ArCon
DataCAD



Najdete nás také
na Facebooku!

Co je nového ve SketchUp 2023




Jak už se pomalu stává pravidelnou tradicí, úvod roku je ve znamení vyhlížení vydání nové verze SketchUp. Vedle obvyklé nové postavičky, tentokrát paní Heather Bianciotto (která se jako Senior Software Engineer podílela např. na implementaci vyhledávacího pole vč. klávesových zkratek nebo modernizaci uživatelského rozhraní SketchUp desktop) a její kočičky Lili, se můžeme těšit na nový nástroj pro snadné zrcadlení (Flip), přímý import formátu Revit (Studio), více vláknové ukládání, rozšířené otáčení a import DWG jako reference v LayOut, ale také nový instalátor (Win) a mnoho dalšího.


Nepřehlédněte rovněž vylepšení SketchUp

2023.1 update!



(pro zvětšení klikněte na obrázek)




SketchUp 2023




Rozšířený instalátor SketchUp (Win)

Hned v prvním kroku, který učiníte směrem k verzi 2023 si nelze nevšimnout změn v samotné instalaci.
Pro operační systém Windows byl vytvořen nový instalační průvodce, společný pro SketchUp verze Pro i Studio, který zahrnuje všechny integrované aplikace.



(pro zvětšení klikněte na obrázek)



Pokud jste majitelé předplatného verze Pro, necháte zaškrtnutý pouze levý sloupec. Pokud jste pořídili SketchUp ve verzi Studio, můžete zaškrtnout všechny dostupné volby, tedy Scan Essentials pro SketchUp a LayOut, Revit Importér a V-Ray pro SketchUp, případně jen ty, které máte zájem na daném počítači využívat.

Nový instalátor umožní vše potřebné nainstalovat do PC/NB v jediném kroku a zkracuje tak dobu potřebnou k instalaci na zlomek dřívějšího času.



Revit importér

Předplatitelé verze Studio mohou nyní přímo importovat projekty z aplikace Revit do SketchUpu.


(pro zvětšení klikněte na obrázek)




Mnoho projektů SketchUpu se nakonec dostane do jiných programů pro další rozkreslení nebo vytvoření podrobné dokumentace. Zároveň si projekty z těchto programů najdou cestu do SketchUp např. pro kvalitnější vizualizaci, lepší spolupráci nebo snadnější komunikaci. Jedním z oblíbených programů, které se vyžívají ke zpracování velkých architektonických projektů a vytváření stavební dokumentace je Autodesk Revit.

Nový Revit Importér:

      • je kompatibilní s verzí SketchUp 2021 a pozdější.
      • je dostupný prostřednícím nového instalátoru verze 2023 nebo samostatně
        v Manažeru rozšíření (Extension Warehouse).
      • je kompatibilní se soubory *.rvt vytvořenými ve verzi Revit 2011 a novější.
      • nevyžaduje instalaci aplikace Revit ani platnou licenci programu Revit.

Importér je navržen tak, aby nejen načetl existující 3D geometrii z Revitu ale zároveň dovolovat další editaci a úpravy modelu jakoby se jednalo o nativní entity SketchUpu.

Pokud tedy použijete Revit Importer k začlenění souboru *.rvt do vašeho modelu SketchUp, SketchUp automaticky vytvoří následující:

  • Komponenty SketchUp: převede všechny objekty rodiny Revit na komponenty, převede identické objekty Revit na identické komponenty a pojmenuje komponenty pomocí názvu rodiny / typu rodiny Revit a UUID instance.

  • Značky SketchUp: veškeré geometrie rodiny Revit obdrží Značky pojmenované podle ekvivalentních kategorií aplikace Revit.

  • SketchUp řezy: vytvoří řezy z původních úrovní aplikace Revit, řezy směřují dolů a jsou umístěné nad úrovněmi z aplikace Revit.

  • Materiály SketchUp: materiály aplikace Revit se stanou materiály SketchUp a vypadají, jako by byly vykresleny pomocí volby Konzistentní barvy v aplikaci Revit.

  • Optimalizace geometrie: SketchUp optimalizuje geometrii na principu tzv. redundantní triangulace a snižuje počet segmentů na křivkách pro získání optimální úrovně detailnosti a datové náročnosti.


Nový nástroj pro zrcadlení (Flip)

SketchUp 2023 představuje nový nástroj a novou ikonu Převrátit (Flip), která nahrazuje dřívější funkci Převrátit podél (Flip Along) z kontextového menu. Od základu přepracovaný příkaz zcela odstraňuje potřebu „uhádnout“ směr orientace převrácení dle dané osy a výrazně tak zjednodušuje převracení vybrané geometrie v prostoru a vytváření symetrické kopie (zrcadlení).

Ve Windows najdete nástroj Převrátit na ikonovém panelu Začínáme, na Velkém nástrojovém panelu a taky na panelu Upravit. Na MacOS najdete Převrátit na standardním horním panelu nástrojů. Případně můžete spustit Převrátit z Vyhledávání nebo mu přiřaďte klávesovou zkratku, jak chcete. :-)

(pro zvětšení klikněte na obrázek)



Po výběru objektu a kliknutí na ikonu nástroje Převrátit uvidíte tři roviny odpovídající orientaci osám modelu. Umístěte kurzor myši nad vybranou rovinu a jedním kliknutím převrátíte objekt kolem této roviny. Můžete dokonce použít kurzorové klávesy se šipkami – šipka vlevo pro zelenou, pravá šipka pro červenou a šipka nahoru pro modrou rovinu.


(pro zvětšení klikněte na obrázek)



Do režimu vytvoření symetrické kopie daného objektu, tedy to klasické zrcadlení, se přepnete pomocí tradiční modifikační klávesy Ctrl na Windows nebo Option na MacOS. Aktivujte režim kopírování, klikněte a přetáhněte rovinu na požadované místo a uvolněním myši vytvořte symetrickou kopii.

(pro zvětšení klikněte na obrázek)




Režim kopírování je aktivní pouze pro danou jednu kopii a po provedení akce se přepne zpět do výchozího režimu.

Pokud budete potřebovat převrátit nebo odzrcadlit objekt nikoli podle orientace os v objektu (skupině nebo komponentě) ale podle hlavních, globálních os a rovin Vašeho projektu, použijte klávesu Alt ve Windows nebo Command na Macu a přepínejte mezi orientací os vybraného objektu a orientací nadřazených os projektu.

Poznámka:
Roviny, které vidíte při aktivaci nástroje Převrátit, se orientují podle vnitřních os skupiny nebo komponenty, podobně jako u nástroje Zvětšení/Měřítko (Scale). Při výběru více objektů s různými orientacemi os budou roviny respektovat osy nadřazeného objektu (pokud existuje), případně globální osy celého modelu.



Efektivnější ukládání velkých modelů

Od verze 2023 jsme aktualizovali způsob, jakým SketchUp ukládá Váš model na disk. Modely jsou nyní ukládány pomocí technologie multithreading. Jedná se o využití schopnosti současných procesorů (CPU) provádět souběžné více operací najednou. Více vláknové ukládání nyní dokáže se zlepšenou účinností zpracovat daný úkol, tedy rychleji zkomprimovat a uložit zejména větší projekty na disk.



Nový panel Překrytí

Úžasná novinka, ale zaslouží si trochu vysvětlení. Překryvy (Overlays) jsou novou funkcí SketchUpu související s rozhraním API, která umožňuje vývojářům zachovat aktivitu a chování rozšiřujícího pluginu, i když používáte jiné nástroje – ať už nativní nástroje SketchUpu nebo dokonce další rozšiřující pluginy! Tedy souběžně. Této schopnosti říkáme překrytí a nový panel Překrytí (najdete ho mezi dalšími panely ve Výchozím zásobníku u pravého okraje) Vám může pomoci spravovat pluginy a rozšíření navržené s touto funkcí.

Můžete například použít nejnovější aktualizaci užitečného pluginu Solid Inspector, nyní s možností překrývání, pro analýzu a zjišťování problémů s Vašimi objemovými tělesy, zatímco je vytváříte nebo průběžně opravujete.


(pro zvětšení klikněte na obrázek)




Pomocí panelu Překrytí (Overlays) můžete zatržítkem u příslušného rozšiřujícího pluginu ovládat vypnutí překrytí nebo jeho opětovné zapnutí. Klikněte na Objevte více (Discover more) ve spodní části panelu a prozkoumejte další rozšíření s podporou možností překrytí v Manažeru rozšíření (Extension Warehouse).




Další zaznamenání hodná vylepšení




Rychlejší změna umístění os

Přesouvání počátku os v modelu je nyní jednodušší a rychlejší! Při potřebě posunout osy výkresu pomocí nástroje Osy je nyní můžete poklepáním (tedy dvojklikem) okamžitě usadit na nové místo a přeskočit tak všechny ostatní kroky pro definování orientace zarovnání červené, zelené, modré osy.



Zrušení výběru pouze hran / pouze ploch

Nová verze SketchUp 2023 rozšiřuje možnosti nástroje Výběr (Select). Nyní můžete odstranit plochy nebo hrany z aktuálního výběru (odvybrat) pomocí samostatných voleb Zrušte výběr hran nebo Zrušte výběr ploch. Tyto nové příkazy jsou dostupné po provedení nějakého výběru volné, neseskupené geometrie v kontextové rozbalovací podnabídce Vybrat na pravém tlačítku myši.



Zvýšení citlivosti Mazání

Asi jste se setkali s tím, že se někdy stane, že nástroj Mazání (Eraser) někdy nepříjemně mine některé hrany nebo okraje, které se snažíte smazat, skrýt nebo vyhladit.

(pro zvětšení klikněte na obrázek)




V nové verzi jsme zvýšili citlivost tohoto nástroje, takže při tazích gumou po vybrané geometrie získáte s mnohem větší pravděpodobností očekávaný výsledek.



Definice zadávání pro tříbodové kreslící nástroje

Způsob zadávání pro nástroje 2-bodový oblouk, 3-bodový oblouk a Rotující obdélník je nyní sjednocen a standardizován. Po nastavení druhého bodu můžete u těchto nástrojů níže v poli hodnot zadávat a přepisovat údaje, definující počáteční vzdálenosti pro danou kreslící operaci.



Segmentace křivky Od ruky

Další sjednocení principů ovládání programu pro větší zjednodušení. Nyní můžete dynamicky upravovat hustotu (počet) segmentů křivky vytvářené nástrojem Od ruky pomocí Ctrl + nebo Ctrl -, stejným způsobem, jakým byste zvětšovali nebo zmenšovali počty segmentů u kružnic, oblouků nebo mnohoúhelníků.



Roviny řezu ve znovu načtených komponentách

Občas se do modelu načtou komponenty (například z 3D Warehouse) obsahující roviny řezu a nastavený aktivní styl Vašeho projektu je v konfliktu s uloženými vlastnostmi viditelnosti roviny řezu v komponentě. Ve verzi SketchUp 2023 jsme zajistili, že nastavení Vašeho modelu má přednost a v případě importu těchto komponent je respektováno aktuální nastavení stylu.



Trimble Creator a Živé komponenty

Trimble Creator je samostatná aplikace, která byla nyní jako veřejná beta spuštěna do testování. Jedná se o nástroj pro vytváření a úpravy tzv. Živých komponent. Bližší informace o tom co jsou to Živé komponenty, kde je získat a jak fungují najdete v samostatném článku mezi tipy pro práci: Živé komponenty pro SketchUp.

Již existující Živou komponentu můžete do zmíněné webové aplikace odeslat po jejím označení nástrojem Výběr pomocí kontextové nabídky na pravém tlačítku myši Otevřít v aplikaci Trimble Creator. Pro novou předvybranou, ale zatím „neživou“ komponentu použijte volbu roletového menu Úpravy / Kopírovat do Trimble Creator a ve webové aplikaci zvolte Vložit (nebo Ctrl+V na Windows a Command+V na Mac).

Chcete-li začít s Creatorem, doporučujeme použít výukové programy a tzv. self-paced tutorials (procvičování vlastním tempem). Dostupná je rovněž nápověda pod symbolem čtveraté čepice vpravo nahoře.


(pro zvětšení klikněte na obrázek)




Došlo také k významnému vylepšení výkonu a stability existujících Živých komponent stahovaných z 3D Warehouse. Konkrétně byste si měli všimnout mnohem kratších časů načítání po zahájení relace mezi Živou komponentou a serverem. Rovněž přepínání mezi dvěma různými Živými komponentami i znovu načtení jejich parametrů by mělo probíhat mnohem rychleji (stačí dvojklik). Dialogové okno Konfigurace Živé komponenty nyní nezmizí a komponenty jsou nyní stabilnější vůči případným chybám.



Nová ikona Zorné pole

Nástroje kamery byly rozšířeny o samostatnou ikonu Zorné pole. V minulých verzích bylo možné pracovat s šířkou zorného pole pomocí ikony Lupy a přepsání hodnoty v pravém dolním roku, případně přidržením klávesy SHIFT. Z vlastní zkušenosti však vím, že tato možnost zůstávala mezi běžnými uživateli často neobjevena. Nyní je samostatná ikona na Velkém nástrojovém panelu mnohem více na očích, a navíc funguje trochu jinak než původní funkce Lupy. SketchUp 2023 tak dává další alternativu pro práci s šířkou zorného pole kamery nejen v interiérech. Porovnejte sami.



Klávesové zkratky ve výsledcích vyhledávání

Při zadávání příkazů pomocí panelu Hledat uvidíte nyní ve výsledcích vyhledávání i přiřazené klávesové zkratky, pokud jsou pro dané funkce k dispozici.





LayOut 2023



DWG jako reference

V LayOutu 2023 se *.dwg soubory importované do Vašeho dokumentu mohou stát spravovatelnými referencemi. Při importu stačí zaškrtnout políčko vedle položky Importovat jako referenci modelu SketchUp.


(pro zvětšení klikněte na obrázek)




Co to v praxi znamená? Případné změny, které provedete na zdrojovém *.dwg souboru (například v AutoCADu) se projeví ve Výřezech v LayOutu. Zní povědomě? Je to stejný proces pro správu odkazovaných souborů v LayOutu jako je to v případě modelu SketchUpu, obrázků, textových souborů nebo třeba tabulky Excelu.

Na panelu Nastavení dokumentu (najdete jej v menu Soubor) v části Reference máte vše pod kontrolou. Obdržíte upozornění s červeným zvýrazněním pokud je odkaz na soubor zastaralý (neaktuální), tedy že originální soubor byl změněn a můžete spojení aktualizovat, znovu připojit nebo již neplatný odkaz odstranit.

A co je nejlepší – všechny úpravy Vašeho vlastního nastaveného stylu (tloušťky čar, měřítko a pozice Výřezu) zůstanou nedotčené, i když se aktualizují referenční soubory!



Vlastní počáteční úhel otáčení

Od verze 2023 v LayOutu můžete snadno definovat vlastní počáteční bod při otáčení entit. Využijte jakýchkoliv uchopovacích bodů ve výřezech, rastrové mřížky nebo dalších odkazových značek pro určení výchozího nulového úhlu pro otáčení zvoleného objektu. Jak to funguje je nejlépe vidět na následujícím obrázku.


(pro zvětšení klikněte na obrázek)




Vyberte objekt (obr.1), v případě potřeby přesuňte takový ten tentononc (Gizmo) do místa požadovaného středu otáčení (2). Potom podržte SHIFT což Vám místo okamžitého otáčení dovolí pomocí stisknutého tlačítka myši nejprve nastavit počáteční úhel 0 stupňů (3) a následně myší otočíte objektem do požadované pozice (4). Úhel lze rovněž zadat přesnou číselnou hodnotou. Zrušte výběr kliknutím mimo (5) a je hotovo.



Vylepšení pro viditelnost ve Značkách

V update 2020.2 pro LayOut se jako novinka objevila možnost detailněji definovat styly čar (tloušťku, barvu, typ i měřítko čáry) pro každou konkrétní Značku ve výřezech modelu SketchUp. Bylo to tehdy relativně velké vylepšení v malém update SketchUpu. Jak si uživatelská komunita zvykla tyto nástroje ve svých projektech rutinně využívat, vyplynuto ze zkušeností, že může být časově náročné aplikovat tyto styly čar ve více výřezech s různým nastavením viditelnosti Značek.


(pro zvětšení klikněte na obrázek)




Přesně z toho důvodu byla ve verzi 2023 přidána možnost (vedle stávající možnosti Resetovat vše / Reset All) nezávisle Resetovat viditelnost Značek (volba Obnovit viditelnost / Reset Visibility) nebo Resetovat styl čar (Resetovat pomlčky / Reset Dashes) což nyní umožní zachovat vlastní nastavení stylů čar při resetování viditelnosti značky tak, aby respektovala jinou konkrétní scénu (nebo odkazovaný SketchUp model).



Sekvence Auto-textu „Na stránku“

Auto-text s možností vzestupně číslovaných sekvencí byl představen v LayOutu v novinkách SketchUp 2022. V okamžiku zavedení, fungovaly Auto-Texty Sekvence v celém dokumentu.

Abychom pomohli dále přizpůsobit symboly sekvenovaného automatického textu více Vašim potřebám, aktualizovali jsme způsob, jakým tyto Sekvence fungují a přidali možnost nastavit Sekvenci na stránku nebo celý dokument. Ve výchozím nastavení jsou všechny nové symboly Sekvencí přepnuty na volbu „na dokument“. Kdykoliv je však můžete změnit z „na dokument“ na „na stránku“ nebo zpět na panelu Nastavení dokumentu / Auto-Text mezi všemi ostatními nastaveními Tagů.



Vylepšení pro Výřezy

V aktualizaci 2023 jsme vylepšili předvídatelnost chování kamery, aby se s ní v LayOutu pracovalo snáze. Výchozím nástrojem po aktivaci volby Editace 3D pohledu (nebo dvojklik na Výřez) je nyní posouvání pohledu v okně Výřezu, tedy tzv. Panoramování. Když tedy teď dvakrát kliknete do Výřezu v LayOutu (ať už záměrně či nikoli), bude mnohem méně pravděpodobné, že si omylem „dezorientujete“ nastavení pohledu pomocí dříve přednastaveného nástroje Kroužení (Orbit). Otáčet kamerou můžete nadále stiskem kolečka myši nebo vybrat jiné nástroje kamery kliknutím pravým tlačítkem uvnitř výřezu.

Také jsme se zabývali chováním v možnosti Zachovat měřítko při změně velikosti okna Výřezu. Dříve zapnutí nebo vypnutí tohoto nastavení by mohlo překreslit výřezy nežádoucím způsobem nebo změnit kompozici výřezu. To mohlo být pochopitelné frustrující a doufáme, že ti z vás, kteří se s tímto problémem potkali nyní potvrdí, že tato oprava funguje tak, jak bylo zamýšleno.





Aktualizace hardwarových a softwarových požadavků



Pro verzi SketchUp Pro 2023 jsou podporovány následující operační systémy:

Windows: 64-bitové verze Windows 11 a Windows 10.
Mac OS: 64-bitové verze Mac OS 13+ (Ventura), Mac OS 12+ (Monterey) a Mac OS 11+ (Big Sur).

Formát SketchUp 2023 je vzájemně zpětně kompatibilní s verzemi SketchUp 2022 a 2021, tzn. že i verze 2021 umožňuje otevřít projekty vytvořené ve verzi 2023 bez nutnosti jakéhokoliv přeukládávání.

Pro přístup do účtu ročního či vice-letého předplatného nebo spuštění 30-denní trial verze SketchUp 2023 je třeba se přihlásit pomocí Trimble ID. Klasická (trvalá) licence SketchUp Pro nebo školní multilicence typu Network přihlášení nevyžaduje, avšak pro přístup k níže uvedeným webovým službám mimo program SketchUp je přihlášení rovněž potřeba.

V případě potřeby přístupu k webovým službám jako je 3D Warehouse, Extension Warehouse, SketchUp pro web, PreDesign, Přidat Geo-umístění a podobně, budete přesměrováni do externího prohlížeče, abyste proces přihlášení dokončili nebo si účet Trimble ID zdarma vytvořili.

Změnou proti předchozí verzi SketchUp 2022 je ukončení podpory Mac OS 10.15+ (Catalina). Naopak přidána byla podpora pro Mac OS 13+ (Ventura).

Pokud je Váš operační systém starší než ty, které jsou jako podporované výše uvedeny, je třeba pro spuštění a správné fungování SketchUpu 2023 provést jeho aktualizaci.

Podrobnější informace o systémových požadavcích pro SketchUp Pro 2023 naleznete na samostatné stránce věnované doporučeným a minimálním systémovým požadavkům.

Kompatibilitu Vašeho počítače pro instalaci SketchUp 2023 si můžete nezávisle otestovat pomocí bezplatné aplikace SketchUp 2023 Checkup, která je volně ke stažení rovněž na této stránce.


Nepřehlédněte rovněž vylepšení SketchUp

2023.1 update




Novinky v následných verzích SketchUp:
Co je nového ve SketchUp PRO 2024 CZ

Novinky v předchozích verzích SketchUp:
Co je nového ve SketchUp PRO 2022 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2021.1 update CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2021 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2020.2 update CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2020.1 update CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2020 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2019.2 update CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2019 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2018 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2017 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2016 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2015 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2014 CZ
Co je nového ve SketchUp PRO 2013 CZ


Jestli jste dočetli až sem, tak vidíte, že i letos přibylo hodně věcí, které stojí za to v nové verzi prozkoumat.
A nejlepší způsob je všechny ty nové a vylepšené nástroje SketchUpu, včetně výkresového modulu LayOut, vyzkoušet přímo v 30-denní trial verzi, kterou najdete v sekci v sekci

Ke stažení

zdarma.

Máte zájem si

Pořídit licenci SketchUp Pro

nebo máte nějaké otázky?

Kontaktujte nás!



Rádi se podělíme o naše zkušenosti a navrhneme optimální řešení dle Vašich konkrétních potřeb a očekávání.              
Uživatelská sekce
Školení & podpora
Tipy & Triky
Novinky
Ke stažení
Poptávka
Kontakty
Mapa webu
Ochrana údajů